Interviu cu Deaconu Sorina

"Contabilitatea este știința și arta gestionarii eficiente a oricărui business, în contabilitate este necesară  asigurarea echilibrului atât din punct de vedere contabil cât și din punct de vedere financiar. Această știință s-a potrivit perfect cu valorile mele umane legate de un simț “ascuțit” al realității, logicii și echilibrului, sub toate formele lui." -spune Deaconu Sorina, expert contabil. Haideți să citim interviul!


 

1. Ce v-a atras la contabilitate, ce factori v-au determinat să alegeți această carieră? Când ați decis că doriți să deveniți contabil?

     Contabilitatea este știința și arta gestionarii eficiente a oricărui business, în contabilitate este necesară  asigurarea echilibrului atât din punct de vedere contabil cât și din punct de vedere financiar. Această știință s-a potrivit perfect cu valorile mele umane legate de un simț “ascuțit” al realității, logicii și echilibrului, sub toate formele lui.

Am decis să devin un profesionist contabil încă de prin clasa a VI-a, fiind inspirată de fiica unor prieteni comuni de familie ai părinților mei, care se pregătea în acea perioadă pentru susținerea examenului de admitere la Academia de Științe Economice din București. În acel moment nu prea știam eu cu ce se ocupă exact contabilitatea, însă după ce m-am documentat am simțit că mi s-ar potrivi cel mai bine și, ulterior, mi-am canalizat și concentrat toate acțiunile în această direcție, respectiv a devenirii profesionistului contabil de astăzi!

2. Cum a început și în ce stadiu se află acum afacerea dumneavoastră?

Cochetam cu ideea de a face „saltul” de la statutul de angajat la cel de antreprenor încă de pe la sfârșitul anului 2007, din dorința de a mă putea organiza și coordona singură, căci doar în acest fel puteam avea „tot timpul la dispoziția mea”.

Eram conștientă că această trecere presupunea să îmi desfășor activitatea în mod independent, într-un mediu concurențial, iar pentru a reuși era imperios necesară  o „diferențiere a serviciilor”. Diferențierea serviciilor era posibilă având în vedere competențele mele profesionale acumulate până atunci în domeniul contabilității, managementului financiar și analizei financiare, completate cu cele din zona comunicării, relaționării și influențării.

Cu toate acestea, aveam rezerve legate de cum o să fac, cum și unde îmi găsesc clienții, când și unde mă găsesc clienții pe mine etc. Toate aceste frământări și-au găsit răspunsurile într-o bună zi în care „un om minunat” pe fondul unei nevoi stringente a business-ul său m-a „creditat cu multă încredere”, a văzut în mine și la mine lucruri pe care nici măcar eu nu eram capabilă să le vad până atunci, „m-a încurajat și împins” în sensul deschiderii acestui business... Acest „om minunat” reprezintă și astăzi pentru mine un factor motivațional puternic, o referință, un punct de echilibru, o semnificativă doză de determinare și „entuziasm incurabil”. Îți mulțumesc, dragă „om minunat”!

După depășirea acelui moment, presărat cu tot felul de întrebări și frământări, afacerea mea înregistrează anual un trend ascendent, relativ constant.

3. Aveți un domeniu preferat? Pe ce domeniu al contabilității v-ați specializat?

Nu am neapărat un domeniu preferat. Am, cu siguranță, o sensibilitate aparte pentru contabilitatea firmelor din domeniul producției. În acest domeniu, al producției, mi-am desfășurat cam 80% din activitatea profesională și am reușit să-mi desăvârșesc aria competențelor profesionale și manageriale. M-am specializat semnificativ pe domeniile contabilității financiare și ale contabilității manageriale.

4. Care au fost cele mai importante momente în cariera dumneavoastră?

Cele mai importante și definitorii momente ale carierei mele sunt legate de „deciziile și alegerile” pe care a trebuit să le iau în anumite momente. Am fost selectivă în alegerea angajatorilor și a „oamenilor potriviți”, oameni care ulterior mi-au devenit adevărate modele, exemple de urmat, m-au ajutat și m-au motivat să mă dezvolt atât din punct de vedere teoretic, cât și practic.

 Din perspectiva acumulării experienței profesionale practice, as putea identifica trei  momente importante, momente care au fost de fapt o succesiune de pași care au făcut posibil saltul de la o etapă la alta a evoluției mele profesionale.

 Primul moment important și definitoriu al carierei este legat de „startul în profesie”, în care am avut șansa deosebită de a lucra cu profesioniști adevărați, cu ajutorul cărora mi-am creat un sistem al propriilor valori, care m-au ajutat să mă desăvârșesc din punct de vedere al contabilității financiare.

 Cel de-al doilea moment a fost cel al „trecerii de la contabilitatea financiară către zona contabilității manageriale ”, moment care a coincis oarecum și cu decizia mea de relocare din sudul României în Transilvania. În acest moment al evoluției mele profesionale am avut șansa de a lucra cu adevărați manageri, experți în domeniul managementului financiar și al analizei de business. Trecerea la contabilitatea managerială nu a fost deloc ușoară, însă rezultatul a fost și este unul miraculos. În acest moment al carierei am creat bazele afacerii mele, am avut în paralel statutul de angajat și de viitor antreprenor.

 Al treilea moment al evoluției în carieră este cel al „saltului de la statutul de angajat la cel de antreprenor”. Acest moment nu ar fi fost posibil, din punctul meu de vedere, fără parcurgerea celorlalte momente descrise anterior.

5. Cum vă amintiți de perioada inițială a afacerii? A fost o perioadă ușoară sau grea, ce dificultăți ați întâlnit?

Inițial, a fost o perioadă plină de incertitudine, fără prea multe speranțe și așteptări. Cred că ceea ce m-a ajutat inițial a fost faptul că nu aveam o presiune mare pe creșterea afacerii, întrucât aveam în acel moment „certitudinea” și „garanția” unui venit asigurat de statusul de angajat.

6. Cu ce vă mândriți cel mai mult până în clipa de față?

În momentul de față sunt mandră de tot ceea ce am câștigat din perspectiva experienței teoretice și practice acumulate, câștig resimțit din plin de către partenerii mei de business actuali și viitori. În acest moment, mă simt împlinită și mulțumită, fac exact ceea ce știu și îmi face plăcere și toate astea au ca punct de pornire următorul motto „ Nu fac nimic din obligație, o fac doar din pasiune pentru profesie și client”.

7. Cum țineți legătura cu clienții? Cât de importantă este relația personală cu fiecare client în parte?

Legătura cu clienții o țin prin intermediul întâlnirilor face to face, prin deplasarea la sediul desfășurării activității acestora când situația o impune, informări frecvente prin intermediul emailului și telefonic. În acest context epidemiologic actual legătura cu fiecare client o țin mai mult telefonic.

Relația personală cu fiecare client este importantă, întrucât afacerile se fac „de oameni și pentru oameni”.Cu toate acestea, în mindsetul meu există o „zonă tampon” de demarcație între relația profesională și cea personală.

8. Ce credeți, se poate vorbi despre relația contabil-client ca despre un parteneriat? Cum a decurs acest lucru în cazul dumneavoastră?

Categoric, DA! Antreprenorii caută parteneri, nu contabili!

Antreprenorii își doresc un expert contabil care să acționeze ca un partener în realizarea visurilor lor antreprenoriale. Care să îi educe, să le comunice, fără să aibă nevoie de translator, nu numai cum pot ajunge din punctul A în punctul B la final de lună sau trimestru, ci mai mult decât atât. Își doresc să poată să învețe de la expertul contabil mai mult și mai puțin din propriile lor erori financiare, care, evident, îi pot costa sau i-au costat și durut deja.

Antreprenorii apreciază dacă, în faza aceea de start-up a business-ului, expertul contabil este mai mult proactiv și mai puțin reactiv, astfel încât să aibă timp de acțiune.

În faza de extindere a business-ului, antreprenorii își doresc de la expertul lor contabil să vină alături de ei în întâlnirile importante cu echipa, în care se discută strategii și planuri operaționale, astfel încât să le stea alături la masa deciziilor, ca un adevărat consultant, ca un partener de business aflat într-o relație intimă cu finanțele lor!

În calitatea de antreprenori, îi vor aprecia pe cei care aduc un plus de valoare constant business-urilor lor, cei care fac aceasta meserie din pasiune pentru client!

În cazul meu, acest parteneriat există, bazele acestuia fiind puse încă de la începutul colaborării cu fiecare client.

9. Cum ați descrie relația ideală contabil-client?

Construirea unui parteneriat business to business, un parteneriat de „cursă lungă” bazat pe transferul reciproc de încredere, pe respect și setarea clară a așteptărilor reciproce. Cei „3C ai comunicării (chimie-caracter-competență)” sunt un alt factor definitoriu al relației contabil-client.

10. Cum a fost afectată afacerea dumneavoastră de situația actuală?

Evident că în contextul economic actual și afacerea mea. ca orice afacere, a avut de suferit, obiectivul de creștere a portofoliului de clienți nu a putut fi atins. Cu toate acestea, mă consider o norocoasă că am reușit până acum să „conserv” portofoliul actual de clienți.

11. Care este provocarea cea mai mare din anul aceasta?

Conservarea portofoliul actual de clienți și o ușoară creștere a acestuia.

12. Ce sfaturi aveți pentru ceilalți antreprenori? Cum pot supraviețui ei acestei perioade?

Anul 2021 se prefigurează a fi unul plin de provocări și imprevizibil în contextul economic creat de pandemia de COVID-19. Se prefigurează, conform estimărilor analiștilor financiari, o creștere a taxării în Romania (de ex: creșterea cotei de TVA de la 19% la 22%, imposibilitatea menținerii cotei reduse de TVA de 9% la alimente, o posibilă taxare suplimentară a impozitului pe veniturilor microîntreprinderilor, impozitului pe dividende etc.).Din punct de vedere economic, toate business-urile din Romania vor avea de suferit, iar pentru a rezista va fi nevoie să fim, din ce în ce mai mult, creativi, inventivi, oportuniști, speculanți, etc.

Învingători vor fi doar cei pregătiți!

Câștigătorii vor fi antreprenorii (managerii) care:

  • au stabilite obiective SMART, obiective însoțite de planuri operaționale care să indice direcția|cadența prin care vor ajunge din punctul A în punctul B;
  • au viziune pe termen mediu și lung asupra business-ului lor;
  • iau decizii ferme, monitorizează (măsoară frecvent) impactul economic al deciziilor luate, implementează rapid masuri corective ale deciziilor inițiale;
  • vor adopta o abordare proactivă în detrimentul unei abordări reactive;
  • se vor concentra semnificativ pe generarea și asigurarea lichidității financiare (cash-flow) a business-ului și pe accelerarea vitezei de transformare a activelor firmei în lichiditate (bani);
  • vor identifica "amenințările" (factori necontrolabili – alții decât cei legați de impactul fiscal) și vor găsi soluții alternative de transformare a respectivelor amenințări în oportunități de business;
  • vor fi flexibili la nevoile și cerințele viitoare ale clienților;
  • vor fructifica la maxim "competentele cheie" ale profesioniștilor din diverse domenii cu care colaborează și ale echipelor de angajați cu care lucrează;
  • vor fi dispuși să –și aloce timp suplimentar pentru discuții|întâlniri cu profesioniștii care le sunt alături pe diverse teme (ex. performanțele financiare actuale sau viitoare);
  • își pun frecvent întrebări (ex. de ce?, cum?, când?, până când? etc.), doar în acest fel își creează noi oportunități în business și baza de discuții cu profesioniștii.

13.   Ce sfaturi ați da tinerilor care doresc să devină contabili? Care ar fi primul pas pentru ei?

Tinerilor care își doresc să devină contabili le recomand să își definească propriul set de valori care să-i reprezinte, să fie răbdători, să fie dispuși, în special la începutul carierei, la anumite compromisuri și sacrificii, să nu înceteze să se pregătească continuu, să fie selectivi în alegerea oamenilor și a angajatorilor, să identifice oamenii cu care pot rezona și care le pot deveni ulterior modele de urmat.

Primul pas pentru tinerii viitori contabili este concentrarea efortului pentru asigurarea unei baze teoretice solide, urmând cursurile universitare și post universitare în domeniu economic (de preferat forma la zi). Fără aceasta baza teoretica restul este doar hazard!

14.   Ce vă inspiră în viața de zi cu zi și în ce găsiți motivația necesară să continuați?

Mă bucura și mă fascinează noua generație de antreprenori (sub 30 ani), în care eu am mare încredere și care îmi dau speranța că țara asta va avea un viitor. Tinerii antreprenori de astăzi sunt orientați către rezultat, au o viziune pe termen mediu și lung asupra afacerii lor, sunt rapizi și fermi în luarea deciziilor, știu să se oprească la timp din anumite acțiuni care nu duc afacerile lor în direcția potrivită, sunt preocupați să fie totul ca la carte și avizi de informații coerente și la timp.

Aceasta nouă generație de antreprenori, pentru a reuși, are nevoie de crearea unor parteneriate cu experți în domeniul economic, resimt nevoia de educație financiară pe care doar profesioniștii cu multă experiență în domeniu le-o pot oferi.

Mă simt norocoasă că am avut parte de crearea unor parteneriate cu astfel de tineri antreprenori. De-a lungul timpului, am observat cum au evoluat, cum m-au căutat și provocat la discuții, ce au întrebat, cum m-au consultat înainte de a lua decizii, cum au acționat și cum au reușit să își gestioneze și să-și crească propriile afaceri.

Când primești următorul feedback din partea unui tânăr antreprenor „Doamna Sorina, eu cred că niciodată, dar niciodată, nu o să mai pot lucra cu altcineva în domeniul financiar”, îți dau lacrimile și ți se umple sufletul de bucurie. Ce ar putea fi mai frumos și motivant decât atât?

Caută contabil

Citește ultimele articole publicate

Calendarul sărbătorilor legale în 2021.
05.01.2021
Sărbătorile legale în România sunt zilele declarate prin lege ca fiind nelucrătoare, altele decât zilele de weekend.
Interviu cu 	Oana Alexandru
26.11.2020
Iată un nou interviu, de data aceasta am avut onoarea să stăm de vorbă în mod virtual cu Oana Alexandru , care ne vorbește despre începutul carierei sale, despre domeniul contabilității și despre munca ambițioasă care a adus-o unde și-a propus! Haideți să o urmărim!
Află cum te ajută tehnologia la automatizarea verificărilor contabile
12.11.2020
Rapoartele contabile corecte și verificate sunt o prioritate pentru orice contabil sau firmă de contabilitate care iși dorește să ofere servicii de calitate, insă din cauza schimbarilor legislative continue și a birocrației excesive, timpul dedicat verificărilor este din ce in ce mai redus. Astfel crește riscul de a avea rapoarte contabile eronate, de a transmite infomații gresite către autoritațile statului și implicit de a avea clienți nemulțumiți.

Întrebări frecvente

Platforma noastră se adresează antreprenorilor care își caută un contabil și totodată și contabililor care își caută potențiali clienți, antreprenori.
Platforma noastră se adresează antreprenorilor care își caută un contabil, iar aici îl pot găsi după ce primesc multiple oferte de preț de la contabilii membri TopContabil, la solicitarea lor.
Platforma noastră se adresează totodată și contabililor care își caută potențiali clienți, ca antreprenori. Contabilii care se înregistrează pe platforma Topcontabil pot vedea cererile de ofertă detaliate ale potențialelor clienți.
eu-logos
speed-logo
Proiect finanțat din
Fondul Social European
prin Programul Operațional Capital Uman
(POCU 2014-2020)