Interviu cu Turcu Cătălina, expert contabil.

Iată un nou interviu, de data aceasta am avut onoarea să stăm de vorbă în mod virtual cu Turcu Cătălina , expert contabil, care ne vorbește despre începutul carierei sale, despre domeniul contabilității și despre munca ambițioasă care a adus-o unde și-a propus! Haideți să o urmărim!


1. Ce v-a atras la contabilitate, ce factori v-au determinat să alegeți această carieră? Când ați decis că doriți să deveniți contabil?

     La contabilitate, inițial, m-a atras foarte mult lucrul cu cifrele și cheițele de căutare în balanță. Pentru un student în an terminal, era un fel de rebus nemaiîntâlnit. Am ales această carieră deoarece mi-am dat seama că este o meserie pe care "nu ți-o poate lua nimeni". Este suficient să îți placă ce faci și să vrei să te dezvolți… restul vine de la sine. Am decis că doresc să devin contabil în ultimul an de facultate, când deja lucram în această meserie și am văzut că este ceva ce iubesc să fac, deci am realizat că, dacă îmi place, de fapt nu voi munci nicio zi din viață.

2. Cum a început și în ce stadiu se află acum afacerea dumneavoastră?

    Sunt încă angajată la o societate, cu normă întreagă. În anul 2012 am terminat CECCAR-ul, devenind expert contabil. Am activat PF-ul și am început să lucrez, în paralel cu serviciul, de acasă. Când numărul de clienți a mai crescut, am devenit SRL, mai exact la începutul acestui an. În ceea ce privește stadiul în care se află afacerea mea... mereu se poate și mai bine.

3. Aveți un domeniu preferat? Pe ce arie a contabilității v-ați specializat?

      Domeniul preferat ar fi analiza financiară, care poate fi efectuată la un nivel mult mai înalt decât ceea ce fac acum, deși și acum ofer clienților mei o astfel de analiză, necesitate ce vine implicit cu închiderea fiecărei luni. M-am specializat pe partea de fiscalitate, pentru că o cer toate modificările legislative. Să recunoaștem, modificările legislative la noi în țară sunt o adevărată provocare, în sau în afara unei stări de urgență.

4. Care au fost cele mai importante momente din cariera dumneavoastră?

     Cele mai importante momente... când am absolvit examenul de aptitudini Ceccar și am realizat că de fapt am mai terminat o facultate, dacă era să mă raportez la cei 3 ani de stagiu, când am depus jurământul Ceccar, pentru că am realizat că într-adevăr am o datorie de îndeplinit față de mine și față de viitorii mei clienți, când am hotărât să activez SRL-ul pentru că era un lucru pe care îl tot analizam de vreo 2 ani și am hotărât să risc de această dată; a fost prima oară când am punctat mai mult pe imaginea pe care o am în fața unor potențiali viitori clienți, decât pe costurile efective pe care le presupune o astfel de formă de organizare, care sunt evident mai mari și criza Covid, care deși se anunța la nivel general ca o perioadă de cădere psihică și financiară, am ales ca pe mine să mă schimbe în bine, să-mi ofere timp pentru a-mi crește valoarea profesională participând la webinarii online, citind, documentându-mă, căutând clienți noi, și culmea... reușind să îi și găsesc și să fiu alături de clienții pe care îi aveam deja, oferind sprijin profesional mai mult decât oricând.

5. Cum vă amintiți de perioada inițială a afacerii? A fost o perioadă ușoară sau grea, ce dificultăți ați întâlnit?

     Îmi amintesc cu nostalgie de acea perioadă. Eram la început de drum, puteam să îmi fac ceva al meu, am căutat și am găsit destul de greu primii clienți, apoi, odată găsiți, a început perioada în care a trebuit să învăț să mă organizez foarte bine, astfel încât să nu lezez interesele nimănui, iar produsul oferit de mine să fie la un nivel înalt. Am realizat destul de repede că într-un oraș mic, imaginea profesională odată formată, bună sau rea, este foarte greu de schimbat. A fost un moment când am realizat că trebuie să îmi joc foarte bine cartea.

6. De ce sunteți cel mai mândru/ă până în clipa de față?

De mine!

7. Cum țineți legătura cu clienții? Cât de importantă este relația personală cu fiecare client în parte?

   Țin legătura cu clienții prin mijloace electronice: telefon, mail, WhatsApp, cu păstrarea arhivei convorbirilor. Au fost situații în care arhivarea discuțiilor s-a dovedit benefică, la o ulterioară confruntare de genul "nu am zis așa". Este o meserie unde este foarte bine să te acoperi de "hârtii", mai ales când este vorba despre decizii luate cu privire la afacerile clienților. Am avut norocul să reușesc să triez și să păstrez, în această relație contabil-administrator-firmă, doar pe acei clienți conștienți de faptul că dețin o firmă, cu tot ce implică acest aspect: predarea actelor la timp, rezolvarea solicitărilor în timp util, plata corectă a serviciilor de contabilitate și a dărilor către stat, limbaj adecvat, educație potrivită, conștientizarea de către administrator a faptului că profesionistul contabil nu este un angajat oarecare al tău, nu este o relație bazată pe un CIM ci pe un contract de prestări servicii care se poate rezilia în orice moment, de o parte sau de alta, în caz de nemulțumire, că profesionistul contabil are un rol cheie în bunul mers al afacerii clientului.

8. Ce credeți, se poate vorbi despre relația contabil-client ca despre un parteneriat? Cum a decurs acest lucru în cazul dumneavoastră?

    Trebuie să fie o relație de parteneriat! Dacă unul dintre ei își asumă în mod incorect rolul de conducător al celuilalt, mai devreme sau mai târziu contractul se reziliază din partea celui care se simte subapreciat. Din păcate, mai există încă unii administratori de societăți, probabil cei de "școală veche", care au impresia greșită că un contabil îi poate scoate din orice situație nelegală, jonglând, numai ei știu cum, cu anumite sume prin balanțe, și știu ei acest fapt pentru că au auzit asta de la alți administratori de firme, care au contabili care fac astfel de lucruri. Eu mă amuz teribil când aud acest gen de afirmații și mă ofer voluntar să reziliez contractul dintre noi și chiar îi sfătuiesc să meargă și ei la respectivul contabil care face așa ceva. În momentul în care cineva își înființează o firmă, trebuie să realizeze că își asumă o foarte mare responsabilitate. Daca pornești de la premiza "merge și așa", afacerea este sortită eșecului. Iar de partea cealaltă, refuz să cred că în rândul PROFESIONIȘTILOR contabili există oameni care pot și fac aceste jonglerii. Am încredere foarte mare în comunitatea profesioniștilor contabili. Nu cred că un profesionist riscă vreodată să încalce legea cu bună știință.

9. Cum ați descrie relația ideală contabil-client?

    Relația ideală nu există. Tot timpul se vor ivi situații când vor fi discuții în contradictoriu. Dacă nu ar fi aceste situații, administratorii nu ar mai avea nevoie de contabili. Și-ar ține singuri contabilitatea. Rolul nostru este tocmai acela de a-i trage de mânecă atunci când sunt pe punctul de a face ceva incorect, nu doar de a le lucra lunar toate documentele justificative. Dacă însă, în timp, se ajunge la o încredere reciprocă, în ceea ce privește cunoștințele fiecăruia, când există respect reciproc, atunci ambele părți sunt mulțumite.

10. Cum a fost afectată afacerea dumneavoastră de situația actuală?

    Nu a fost afectată, dimpotrivă! Noi, în acest domeniu, am avut de muncă mai mult decât înainte. Însă situațiile acestea noi au pus unii administratori în situația de a vrea să își schimbe contabilul din diverse motive. Unii dintre ei au venit la mine. 

11. Care este provocarea cea mai mare în anul aceasta?

      Să găsesc noi clienți și să ajut la păstrarea afacerilor vechilor clienți, prin discuții față în față despre ce și cum s-ar putea face ca să depășim aceste momente, iar afacerile lor să supraviețuiască și, de ce nu, chiar să prospere. Când înveți ca profesionist, îți crești valoarea. Astfel, oferi valoare clientului, acesta primește valoare, pune în practică, creste cifra de afaceri și îți întoarce valoare. Primești înapoi valoare, apreciere, apoi îți cresc veniturile și ție, fie că îți mărești tariful pentru serviciile prestate, fie că, la recomandare, îți vin alți clienți.

12. Ce sfaturi aveți pentru ceilalți antreprenori? Cum pot supraviețui ei în această perioadă?

     Să-și crească valoarea prin toate mijloacele: cursuri online, cărți de specialitate, discuții cu oameni din aceeași branșă, studierea știrilor apărute, orice. Să se schimbe. Această situație cere o schimbare a fiecăruia dintre noi. Trebuie să ne readaptăm și să gândim altfel. Trebuie să ne descoperim noi vocații și abilități. Iar dacă nu știm care este vocația noastră, tocmai aceasta este vocația noastră cel puțin pe termen scurt: să ne descoperim vocația!

13. Ce sfaturi ați da tinerilor care doresc să devină contabili? Care ar fi primul pas pentru ei?

   Dacă au posibilitatea, să meargă câteva zile într-o societate de contabilitate, ca să vadă ritmul de lucru și puțin din partea primară. Dacă după 2-3 săptămâni încă mai vor și se simt atrași, atunci această meserie este pentru ei.

14.   Ce vă inspiră în viața de zi cu zi și în ce găsiți motivația necesară să continuați?

    Orice văd și citesc mă inspiră. Motivația o găsesc în mine. Am investit în mine ani de zile: cunoștințe, școli, bani. Acum este cazul să cunosc și beneficiile acestor costuri. Firma mea este ca și copilul meu. Mă bucur când văd ca îi merge bine și pentru acest fapt mă implic 100%.

Caută contabil

Citește ultimele articole publicate

Calendarul sărbătorilor legale în 2021.
05.01.2021
Sărbătorile legale în România sunt zilele declarate prin lege ca fiind nelucrătoare, altele decât zilele de weekend.
Interviu cu 	Oana Alexandru
26.11.2020
Iată un nou interviu, de data aceasta am avut onoarea să stăm de vorbă în mod virtual cu Oana Alexandru , care ne vorbește despre începutul carierei sale, despre domeniul contabilității și despre munca ambițioasă care a adus-o unde și-a propus! Haideți să o urmărim!
Află cum te ajută tehnologia la automatizarea verificărilor contabile
12.11.2020
Rapoartele contabile corecte și verificate sunt o prioritate pentru orice contabil sau firmă de contabilitate care iși dorește să ofere servicii de calitate, insă din cauza schimbarilor legislative continue și a birocrației excesive, timpul dedicat verificărilor este din ce in ce mai redus. Astfel crește riscul de a avea rapoarte contabile eronate, de a transmite infomații gresite către autoritațile statului și implicit de a avea clienți nemulțumiți.

Întrebări frecvente

Platforma noastră se adresează antreprenorilor care își caută un contabil și totodată și contabililor care își caută potențiali clienți, antreprenori.
Platforma noastră se adresează antreprenorilor care își caută un contabil, iar aici îl pot găsi după ce primesc multiple oferte de preț de la contabilii membri TopContabil, la solicitarea lor.
Platforma noastră se adresează totodată și contabililor care își caută potențiali clienți, ca antreprenori. Contabilii care se înregistrează pe platforma Topcontabil pot vedea cererile de ofertă detaliate ale potențialelor clienți.
eu-logos
speed-logo
Proiect finanțat din
Fondul Social European
prin Programul Operațional Capital Uman
(POCU 2014-2020)